Seinen op zee (Marinemuseum)

Communicatiespel én bezoek aan een onderzeeboot!

« Aanbod

Op zee is de afstand tussen schepen vaak te groot om nog te roepen met de stem. Ze horen je niet. Vroeger waren er ook geen telefoons. Maar hoe geef je dan berichten over naar een ander schip? Je kunt ook praten zonder woorden! Kom met de klas alles beleven over seinen en codes. Speel het communicatiespel en geef geheime berichten door met vlaggen. Ook stappen jullie aan boord van een echte onderzeeboot en ontdekken hoe die werkt.

Bij het seinenspel testen de leerlingen verschillende manieren waarop schepen met elkaar communiceren. Ze gaan aan de slag met morsecode, portofoons, vlagseinen en het decoderen van geheime boodschappen. Als de groep heel goed is, kan ook het spelletje zeeslag met vlaggen op afstand worden gespeeld. Heel spannend voor alle teamleden!

Ook bezoeken de leerlingen de onderzeeboot Tonijn. Daar komen ze mensen tegen die zelf bij de onderzeedienst werkten. Zij vertellen van alles over het leven aan boord. De leerlingen kunnen zelf door de periscoop kijken en proberen in de bedjes te klimmen.

Wil je het programma uitbreiden met activiteiten die aansluiten op de lesstof op school of op een speciaal thema? Wij denken graag met je mee!

Geschikt voor
Groep 4, Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8
Soorten
Workshop, Museumbezoek
Discipline
Erfgoed
Thema's
Techniek, Taal, Natuur
Kerndoelen
1, 2, 3, 4, 12, 44
Inschrijven
Locatie
Op locatie (buiten de school)
Datum
In overleg
Duur
2 uur
Kosten
€ 4,50 per leerling