Schrijf je eigen rap!

Spelenderwijs taalvaardiger worden, vol creativiteit en energie

« Aanbod

Rap is een eigentijdse en laagdrempelige kunstvorm waarmee leerlingen zich muzikaal en creatief leren uitdrukken. Het enige wat ze nodig hebben is een onderwerp, een paar rijmwoorden en een beat. Onder begeleiding van rapper Marvin krijgen leerlingen de kans om hun eigen rap te schrijven, te oefenen en uiteindelijk te presenteren. Zo ervaren ze hoe taal, ritme en verhalen samenkomen in een kunstvorm die aansluit bij hun belevingswereld. Deze workshop stimuleert taalvaardigheid, zelfvertrouwen en samenwerking – en eindigt met een optreden dat laat zien hoeveel energie en talent er in de klas leeft!

SLO Kerndoelen
Nederlands
1 – Mondeling taalgebruik (luisteren & spreken) : In verschillende situaties luisteren en spreken.
2 – Mondeling taalgebruik (gesprekken voeren) : Overleggen, samenwerken, feedback geven.
3 – Mondeling taalgebruik (presenteren) : Teksten en verhalen presenteren aan publiek.
9 – Schrijven : Creatieve en doelgerichte teksten schrijven (rapteksten).
12 – Taalbeschouwing : Bewust omgaan met woordkeuze, stijl, rijm en ritme.

Kunstzinnige oriëntatie
48 – Expressie : Gevoelens en ervaringen uitdrukken via kunst (o.a. rap & muziek).
49 – Middelen gebruiken : Taal, muziek en ritme inzetten als creatieve middelen.
50 – Cultureel erfgoed : Waardering opbrengen voor kunst en culturele context (hiphop als cultuur).
51 – Reflectie : Nadenken over eigen werk en dat van anderen.
52 – Cultureel erfgoed : Kennis en waardering ontwikkelen voor cultureel erfgoed (hiphopgeschiedenis & context).

Geschikt voor
Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8, VO 1 t/m 3, VO 4 t/m 6, MBO, VMBO, Leerkrachten
Soorten
Workshop, Lessenreeks, Project
Discipline
Muziek
Thema
Taal
Kerndoelen
1, 2, 3, 9, 12, 48, 49, 50, 51, 52
Inschrijven
Locatie
Op school
Op locatie (buiten de school)
Datum
In overleg
Duur
60 minuten
Kosten
€ 115,00 per groep
Bijzonderheden
Materiaalkosten: € 10,- per workshop. Bij voorkeur niet meer dan 16 leerlingen. Is de groep groter dan is het belangrijk dat een leerkracht actief meehelpt in de les. Op school aanwezig: Digibord met USB of HDMI-aansluiting. Klaslokaal waar de klas in groepjes kan werken. Minimale afname: 2 uur.